fbpx

3 Tips om van een heerlijke vakantie te genieten zonder kilo’s aan te komen

Het is weer bijna zover. De vakanties komen eraan!

Slaat bij jou de stress ook al toe? Je hebt veel zin in een onbezorgde vakantie, maar ziet tegelijkertijd op tegen het andere eetpatroon dat je bijna automatisch krijgt tijdens de weken in het buitenland. Je gaat vaker uit eten en daar hoort natuurlijk ook een extra glas wijn bij. De bbq gaat wat vaker aan en dan is het heerlijk om een stuk vlees meer te nemen met daarbij een stuk stokbrood met kruidenboter. De terrasjes lonken ook en wat is er mis mee om daar heerlijk van de zon te genieten met een glas rosé, terwijl de kinderen een ijsje eten. Ook voor hen is het een mooie tijd, maar ook voor hen wil je het een gezondere zomer laten zijn.

Van het verliezen van kilo’s in het voorjaar naar het aankomen in de zomer, of niet

Als je de hele zomer door gaat van vakantie, naar bbq, naar terras en terug kan het bijna niet anders of er blijven heel wat kilo’s aan je kleven. En dat terwijl je in het voorjaar net de nodige kilo’s kwijtgeraakt was om er goed uit te zien in jouw nieuwe bikini. Dit zorgt er voor dat het niet lukt om onbeperkt te genieten van eten en drinken tijdens jouw vakantie. Dat kan nooit de bedoeling zijn en levert alleen het alom bekende jojo-effect op.

Hoe kun je er voor zorgen dat de vakantie een geweldige tijd wordt zonder je zorgen te maken over jouw gewicht?

Tip 1 Zorg voor structuur in je dag

Sla nooit het ontbijt over, maar maak er het eerste gezinsmoment van de dag van. Zorg voor gevarieerd (volkoren)brood in allerlei vormen, zoals boterhammen en broodjes. Varieer met het beleg en leg er wat rauwkost overheen. Voeg fruit aan je ontbijt toe of bewaar dit voor je 11-uurtje. Door vaker een eitje te nemen voeg je de nodige eiwitten toe, waardoor je minder snel weer een hongergevoel hebt en het makkelijker volhoudt tot de volgende maaltijd.

Tip 2 Maak vaker gezondere keuzes

Zet de fruitschaal in het zicht neer, ook op je hotelkamer of in de caravan. Hierdoor is het makkelijker om naar een stuk fruit te grijpen bij de eerste trek, rond 3 uur. Kies ook eens voor een handje ongebrande, ongezouten noten.

Natuurlijk gaan jullie ook eens iets vaker uiteten. Geen probleem als je hier van tevoren even over nadenkt. Wanneer je uit eten gaat staat er vaak salade op de kaart. Eet hier wat meer van en laat de frites en de saus eens aan je voorbij gaan.

Tip 3 drink de hele dag door veel water

Drink veel water. Dit is de beste dorstlesser. Wanneer je dit saai vind kun je aan een kan water stukjes fruit, zoals aardbei of citrusvrucht toevoegen. Doe er nog een takje munt bij en het water krijgt een heerlijk frisse smaak. Varieer met de ingrediënten en je hebt iedere keer weer een nieuw drankje. Dit fruitwater kun je uiteraard ook in een bidon doen om mee te nemen onderweg.

Verwen jezelf tijdens de vakantie met een glas frisdrank of sap, maar overdrijf het niet. Hierin zitten veel calorieën die makkelijk te vermijden zijn. Maak daarnaast de afspraak met jezelf om tot 4 uur ’s middags te wachten tot je de eerste alcoholische versnapering neemt en je kunt trots zijn op jezelf. Drink daarnaast afwisselend water en een alcoholisch drankje. Dit kan veel schelen op een lange zomerse avond. Het vergroot tevens de kans dat je de volgende ochtend weer fris opstaat zodat je na een fijn ontbijt weer heerlijke actieve uitstapjes kan ondernemen met je gezin.

Met deze tips kun je ervoor zorgen dat de vakantie een heerlijk ontspannen tijd wordt voor jou en jouw gezin.. Mocht je nog vragen hebben over jouw voedingspatroon voor, tijdens of na de vakantie dan kun je altijd contact met mij opnemen. Kijk eens op www.voedingcentraal.nl voor meer informatie.

Je mag dit artikel natuurlijk altijd doorsturen aan een vriendin!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *