fbpx

3 Tips die jou helpen jouw richting te bepalen in alle informatie over gezonde voeding

3 Tips die jou helpen jouw richting te bepalen in alle informatie over gezonde voeding

Afgelopen week kwam ik op meerdere plaatsen in de media weer informatie over voeding tegen. Is het nu wel of niet gezond om volkoren brood te eten? Is er een relatie tussen voeding en gedragsstoornissen? Is het alleen maar reclame dat op een etiket staat of staat er ook waardevolle info op?

Het lijkt allemaal nogal tegenstrijdig te zijn. Het lijkt wel of je zelf zou moeten gaan studeren voor voedingsdeskundige voordat je een verantwoorde keuze kunt maken. Het is lastig om een verandering door te voeren in jouw voedingspatroon. Dan snap ik dat het makkelijker is om gewoon door te gaan op de weg die je al ingeslagen was. Het is allemaal veel te ingewikkeld en te veel.

Als je dan gaat zoeken naar aanvullende informatie over de voedingsvraag die jij hebt, wordt het eigenlijk niet duidelijker eerder onoverzichtelijk. Er is zo veel tegenstrijdigheid in de voedingsjungle.

Hoe kun je het beste omgaan met alle informatie die beschikbaar is over voeding?

Tip 1. Maak het jezelf niet te moeilijk.

Zet één stapje tegelijk. Zoek niet gelijk op internet op gezonde voeding, maar begin met zoeken naar tips om meer groente te eten. Het internet staat bol van ideeën van mensen over wat gezond zou zijn. Ook jij hebt hier een bepaald beeld bij. Op het moment dat je besluit dat je meer informatie wilt zoeken zodat jij en jouw gezin nog gezonder kunnen worden is het belangrijk dat het haalbaar is om dit in jullie leven in te passen. Zoek naar simpele tips of eenvoudige recepten waarbij je niet gelijk je hele voorraadkast moet vervangen. Pas één tip de komende weken toe en kijk hoe dit bevalt. Leg de fundering voor een nieuw eetpatroon en borduur hier, na een paar weken, weer op door.

Tip 2. Doe het de meeste tijd goed en geniet van de snoep/feestmomenten.

Verwacht niet van jezelf dat je nooit meer snoept of een frietje eet. Waarom zou je?

Wanneer je het grootste deel van de tijd gezond eet en leeft dan is het alleen een moment van genieten als er eens iets op tafel staat dat alleen maar lekker is. De kunst is om hiervan te genieten en hierna weer terug te vallen op jouw nieuwe voedingspatroon. Wees er trots op wat je tot nu toe al bereikt hebt en val je zelf niet aan als je er een keer voor kiest om uit de ban te springen. Zo lang het niet iedere dag feest is, levert het alleen maar stress op als je nooit eens iets ongezonds mag van jezelf. En van stress is ook bekend dat het ongezond is.

Tip 3. Vraag hulp of doe het samen met een vriendin 

Twee weten meer dan één. En niets is leuker dan praten over eten en drinken. Het water gaat je vanzelf al in de mond lopen. Ga er eens lekker voor zitten met een kop thee en maak er een gezellig moment van om te bespreken wat er goed gaat en wat nog verbeterd zou kunnen worden. Wissel recepten uit en vertel elkaar welke groentes jouw kinderen wel of niet lusten. Hoe krijg je jouw kinderen zover dat ze iets nieuws uitproberen en welke tips heeft jouw vriendin?

Hoe bepaal je nu eigenlijk of de informatie die je gevonden hebt waardevol is? Hoe voelt het voor jou? Heb je er voldoende vertrouwen in de verandering voor jou en jouw gezin kan werken? Probeer het dan een paar weken uit.

Heb je toch nog meer behoefte aan duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn website www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op.

Dit artikel mag je altijd delen met vriendinnen. Wil je hen vragen of ze zichzelf via www.voedingcentraal.nl aan willen melden voor mijn nieuwsbrief. Dan blijven zij ook op de hoogte.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *