fbpx

Hoe houd je griep en verkoudheid onder controle met voeding?

Het is weer begonnen. Het seizoen van verkoudheid en griep. Om mij heen loopt momenteel iedereen te snotteren. De kinderen zijn verkouden. En in alle klassen missen enkele kinderen omdat ze ziek thuis zijn. Wat is dat toch dat iedere herfst weer toe slaat en is er nog iets aan te doen. Of is de beste remedie: uitzieken.

We leven in een maatschappij waarvan we denken dat alles maakbaar is en zijn uit het lood geslagen als dit plaatje niet blijkt te kloppen. Hoe kan het zijn dat die verkoudheden en griepjes nog niet onder controle zijn en iedere herfst en winter weer toe slaan. En meestal op momenten dat we er helemaal niet op zitten te wachten. Maar is er dan een ander moment te vinden dat het wel uit komt? Ik denk van niet. Je wordt gewoon gedwongen het ermee te doen. Dan maar alles een tandje langzamer en iets eerder naar bed tot het weer voorbij is.
Of kun je er toch iets aan doen door jouw weerstand te verhogen door je voeding en leefpatroon aan te passen?

3 tips om griep en verkoudheid onder controle te houden met voeding

Tip 1 Zorg dat je voldoende buiten komt voor zonlicht en neem voldoende beweging

Er is natuurlijk niets fijner dan je met slecht weer binnen op de bank te installeren met een goed boek en een grote kop thee. Liefst nog met iets lekkers erbij. Maar als je nu eens goed naar buiten kijkt, is het weer dan wel zo slecht? Komt de regen met bakken uit de hemel of is het alleen maar wat grauwer en kouder. Daar kun je je op kleden met een laagje meer, een warme jas en eventueel een paar handschoenen en een muts. En zeker met kinderen is het heerlijk om de bossen in te gaan nu er zo veel bladeren liggen, waar ze doorheen kunnen struinen en mee kunnen spelen.
Zoek een manier om er meer regelmaat in te krijgen. Maak bijvoorbeeld een wandeling tijdens je lunchpauze en bouw het op. Verwacht niet van jezelf dat je gelijk alle dagen een wandeling maakt, maar begin met 2 keer in de week een stukje en bouw het op…..

Tip 2 Neem voldoende rust en voorkom stress

Slapen en rust doen wonderen. Ook hiervoor geldt, bouw het op en leg de lat niet gelijk te hoog. Ga één keer in de week een half uurtje eerder naar bed en voel de volgende ochtend wat dit met je doet.
Kies eens voor jezelf en verwen jezelf door een goed boek te lezen of een warm bad te nemen met een heerlijk geurende olie.
Het voorkomen van stress is misschien wat lastiger. Er blijven altijd momenten die stress opleveren, maar het gaat er om die stress weer uit je systeem te krijgen. Wanneer je stress op stress stapelt is het uiteindelijk als de welbekende emmer die over loopt. Zorg ervoor dat er regelmatig water verdampt, zodat het niveau in de emmer laag blijft.

Tip 3 Eet extra veel groenten en fruit

Hoewel er in de herfst en winter misschien minder variatie in groente te vinden is kun je nog altijd een gezonde voedzame maaltijd samenstellen met verse ingrediënten. Denk eens aan alle lekkere stampotten die heerlijk verwarmen en op allerlei manieren klaargemaakt kunnen worden. Zorg voor voldoende vitamine C. Het zit in gele paprika, bloemkool, broccoli en natuurlijk ook in citrusvruchten en kiwi. Mocht je toch behoefte hebben aan extra vitamine C, kies dan voor een goed voedingssupplement.
Zorg ervoor dat jouw darmflora in goede conditie is, door zo min mogelijk suikerhoudende producten te nuttigen en zo veel mogelijk groente en fruit op het menu te zetten. Eet gefermenteerde producten, zoals yoghurt en zuurkool. Dat vinden jouw darmen fijn.
Kies vaker voor volkoren producten. Deze bevatten meer vezels die jouw ontlasting soepel maken en waar ook weer voedingstoffen voor de goede bacteriën en voor jezelf in zitten.

En ook hier geldt: Wees niet te streng voor jezelf. Zoals al gezegd met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond voedings- en leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op.
Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *