fbpx

Kinderen en groente eten, gaat dat samen?

Van de week stond de media er weer bol van. Onze kinderen eten te weinig groente en fruit. Uit onderzoek in de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van het CBS is gebleken dat in de periode 2014 – 2016 nog geen 4 op de 10 kinderen voldoende fruit en iets meer dan 4 op de 10 kinderen voldoende groente eten. Dat is natuurlijk een groot compliment voor de ouders die het lukt om hun kinderen een gezonde maaltijd voor te zetten. En er ook nog voor te zorgen dat ze het op eten. In mijn optiek kan dit alleen als de ouders het goede voorbeeld geven. Uit onderzoek onder volwassenen blijkt dat ook zij te weinig groente en fruit nuttigen. Dat klinkt aardig als een cirkeltje waar we in zitten en dat lastig te doorbreken is. Maar het kan wel.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen meer groente en fruit gaan eten?

Mijn eigen kinderen zijn goede fruiteters. Ze krijgen grote bakken fruit mee naar school waar 2 stuks fruit in zitten. Ze zijn op een leeftijd dat ze vergelijken met klasgenootjes en zien dat het meer is wat ze mee krijgen, maar het gaat iedere dag weer op. Is het een dagje minder, omdat het echt tijd is om weer boodschappen te doen dan is het gemopper niet van de lucht. Hoe hebben wij het aangepakt om ze zover te krijgen? Wij blijven het mee geven, aangezien wij vinden dat ze 2 stuks fruit per dag nodig hebben en het fruitmoment op school het beste in het schema past. Eerlijk is eerlijk, de rest van de dag komt het er lang niet altijd van om een fruitmoment in te lassen.

Dus is mijn tip: Voer de hoeveelheid fruit die ze mee naar school nemen langzaam op. Krijgen ze nu 1 appel mee, maak daar dan 1,5 van. De rest kun je zelf op eten. Heb jij bijna ongemerkt ook weer meer fruit binnengekregen;) Voor de afwisseling een keertje groente erbij is natuurlijk ook prima. Eens stukje komkommer, een paar cherrytomaatjes of wat reepjes paprika.

Om het jezelf makkelijker te maken kan je op jouw werkdag ook een fruittrommeltje maken om lekker tussendoor gezond te snacken. Handig als het al voorbereid is. En als je het tegelijk maakt met de trommels van de kinderen kost het eigenlijk geen extra tijd.

En hoe doe je dat met groente?

Veel kinderen blijven 1 of meerdere dagen per week over. In hun lunchtrommel kun je, naast de boterhammen, ook wat rauwkost doen zoals tomaatjes, wortel, komkommer of paprika. Zorg wel dat je dit apart van de boterhammen verpakt, zodat de boterhammen niet klef en zacht worden.

Schep eens een beetje minder aardappels, pasta of rijst op en vervang dit voor een schepje groente meer. Zo kan jouw kind er langzaam aan wennen en voelt het niet als een grote en moeilijke verandering.

Ook kun je van geraspte wortel, bieslook en een beetje yoghurt een heerlijke groentespread maken voor op brood. Weer eens iets anders.

Eet niet voor de TV en neem de tijd

Als het aan tafel gezellig is stimuleert dat, ook de kinderen, om goed te eten. Maak er een echt familiemoment van. Door de tafel te dekken en iedere avond met het gezin te eten krijgen de kinderen het goede voorbeeld mee. Ze zien jullie eten en zullen eerder iets uitproberen dan wanneer ze gedachteloos hun boord leeg eten bij de TV.

En aan tafel heb je ook de gelegenheid om de dag door te spreken en te horen wat ze op school of KDV mee hebben gemaakt.

En wat nu als ze wat je ze voorzet niet lusten

Mochten er dan toch groenten zijn die ze niet lekker vinden dan zit er niets anders op dan ze toch aan te blijven bieden. Het kost tijd voor ze een smaak lekker vinden. Sommige kinderen moeten wel 10 keer proeven voordat ze een smaak kunnen waarderen en andere vinden iets gelijk lekker. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker.

Het kan helpen om de groente die niet goed gegeten wordt te verwerken in een pastasaus. Bijna ongemerkt wennen ze dan aan de smaak, zonder dat ze zien dat ze die vieze groente eten. Daarna kan je langzaam de stukjes groter maken totdat het lukt.

En eerlijk is eerlijk. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en er zijn ook groenten die jijzelf minder lekker vindt. Geen probleem.

En ook hier geldt: Wees niet te streng voor jezelf. Zoals al gezegd met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond voedings- en leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op.

Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *