fbpx

Soms zit het mee, soms zit het tegen

doorVoedingMarleen

Soms zit het mee, soms zit het tegen

Met beetje vertraging is hier weer een nieuw blog. Waarom heeft het vertraging op gelopen en wat heeft dat met mij gedaan?

Momenteel zijn wij hier thuis met een aantal projecten bezig. Onze tweeling krijgt ieder een eigen slaapkamer. Dit benutten we gelijk om de ‘kleine’ meiden spullen eruit te doen en er ‘grote’ meiden spullen voor in de plaats neer te zetten. Dat bedankt ook weer schilderen, behangen en veel tweedehands spullen zoeken en de oude weer verkopen. Genoeg werk en het plan om één voor één de kamers aan te pakken sneuvelde al gauw. Ook de oudste wilde een ander bed, zodat ze niet meer iedere avond omhoog hoeft te klauteren haar bed in. En niet meer midden in de nacht naar beneden om naar het toilet te gaan.

Maar goed, we vonden dus voor de oudste als eerste een ander bed. “Daar moeten we op bieden, anders is het voor onze neus weg”, was de reactie van mijn man. Ok, mijn hele plan en structuur overhoop. Om een lang verhaal kort te maken. Binnen no-time stonden er 3 slaapkamers op z’n kop, kon ik nergens meer bij en was ik het overzicht kwijt.

Zo gaat het af en toe. Daar kun je heel hard tegen vechten, maar ik heb heet deze keer eens anders aangepakt. Hoe krijg ik het overzicht weer terug?

Lijstje gemaakt. Alvast wat oude meubels uit elkaar, zodat je je kont weer kan keren in de slaapkamers. Alles tegelijk te koop aangeboden in de hoop dat ook alles snel weer weg is.

Je leest het al. Een aantal dingen heb je zelf in de hand en een aantal niet. Hoe snel de spullen verkocht zouden worden heb ik niet in de hand gehad. Heeft het zin om me daar druk over te maken. Nee, toen ze eenmaal op Marktplaats stonden kon ik het los laten. Het valt buiten mijn controle. Voor de dingen die wel op mijn actielijst stonden heb ik ook, deze keer, duidelijk de prioriteit aangegeven. En ik heb er de tijd voor genomen. Het was zoveel werk dat ik het niet in een weekje af zou krijgen. Oftewel, ik heb een reële tijdplanning gemaakt. En ingecalculeerd dat ergens iets tegen kon zitten of langer ging duren dan ik dacht. Dat gaf rust en overzicht.

We zijn nog niet klaar, maar het einde is in zicht.

Hoe kan je bovenstaande nu inzetten om jouw voedingspatroon te veranderen.

Tip 1. Zorg dat je weet wat je doel is. Wat wil je graag veranderen?

Houd je doel altijd voor ogen. Ook als het nodig is om je plan en de weg naar je doel aan te passen. Je hebt er lang over gedaan om op dit punt te komen. Dan is het, lijkt mij, niet erg als je er iets langer over doet om bij je doel te komen. Je hoeft niet gelijk na een feestje, waarbij je een keer uit de band bent gesprongen gelijk te denken dat alles verloren is. Neem een dag om bij te komen en pak het dan weer op. Niets aan de hand. Gewoon opstaan en weer doorgaan!

Tip 2. Zorg voor overzicht

Je weet wat je wilt. En hoe zorg je er voor dat het ook helder blijft waar je naartoe wilt. Neem een momentje om op zondagavond te bedenken hoe jouw week eruit gaat zien. Wanneer zijn de lastige momenten? Komt er een drukke week met veel lunches, etentjes en feestjes aan? Bedenk dan nu alvast hoe je het overzicht kan bewaren en ervoor kunt zorgen dat de overige eetmomenten gezond en eenvoudig zijn vol groente en fruit. Dan hoef je je niet schuldig te voelen als je op dat feestje iets lekkers neemt dat minder gezond is. Laat ook je gedachten al eens gaan over die lunchafspraak die je gepland hebt staan met je vriendin. Wat kun je dan bestellen dat in jouw plan past: een salade of een boerenomelet? Er zijn genoeg mogelijkheden die met een beetje fantasie er voor zorgen dat jij de uitgestippelde weg kan blijven volgen.

Tip 3. Neem de tijd en pas je planning aan als er een extra obstakel komt 

En lukt het even niet. Hoe kun je er dan voor zorgen dat je niet gelijk denkt dat alles verloren is, voor vandaag of gelijk voor deze week? Is het een ramp dat je je vandaag niet aan je plan gehouden hebt of is het een dipje dat je snel weer kunt vergeten door morgen je nieuwe ritme en gewoontes weer op te pakken.

Zoals mijn motto al zegt:

Wees niet te streng voor jezelf. Zoals al gezegd met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op. Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief?

Over de auteur

VoedingMarleen administrator

Geef een reactie