fbpx

Hoe maak je het verplichte supermarktbezoek tot een feestje

doorVoedingMarleen

Hoe maak je het verplichte supermarktbezoek tot een feestje

Dit is een eeuwig terugkerend iets. De boodschappen moeten gedaan worden. Het is iets dat iedere week of vaker terugkomt of je nu wilt of niet. We kunnen nu eenmaal niet zonder eten en drinken. Wat maak je ervan? Een steeds terugkerend lastig iets of een leuke ontspannende bezigheid. Ik neem aan dat je het liefst ontspannen door de supermarkt loopt en de meest gezonde keuzes wilt maken, maar hoe kan je dit nu het beste aanpakken.

Ik ben ervan overtuigd dat je op meer plaatsen dan alleen bij de biologische winkel of markt gezonde voeding kunt kopen. Ook in de supermarkt kun je goede en gezonde keuzes maken. Als je maar weet waar en hoe. Dat betekent dat je er van tevoren even over na moet denken, zodat je route kunt bepalen.

 

Tip 1 Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan

Dit is een regelmatig terugkerende tip. Het heeft alles te maken met voorbereiding. Als je weet wat je nodig hebt is de verleiding om bij de kassa nog even al die lekkere, zoete dingen mee te graaien een stuk kleiner. Dit is natuurlijk ook vriendelijker voor je portemonnee. De grote verpakkingen in de winkel kosten in verhouding stukken minder dan de portieverpak-kingen bij de kassa. Het nadeel is dan natuurlijk wel dat je met zo’n grote zak meer zoetigheid in huis hebt en jezelf en je kinderen beter in de hand moet houden. Elk nadeel heeft z’n voordeel.

 

Tip 2 Ga nooit met een lege maag boodschappen doen

Bij de 1e tip heb ik al geschreven over het graaien bij de kassa. Dat kan nog een stap verder gaan. Het is ons allemaal wel eens overkomen. Boodschappen doen met lege maag. Denk eens terug aan die ervaring. Wat zat er in jouw winkelwagentje? Waren dat voornamelijk gezonde producten om een lekkere maaltijd voor het hele gezin mee te bereiden of waren het voornamelijk chips en snoep en andere dingen die je eigenlijk niet nodig had? Ik denk niet dat verdere uitleg over deze tip nodig is. Doe je na een lange werkdag boodschappen, kies dan om een uurtje of 3-4 voor een hartig tussendoortje dat ervoor zorgt dat het boodschappen doen een fijne bezigheid is met een boodschappenlijstje.

 

Tip 3 Volg de buitenrand in de supermarkt

Sta eens stil bij de indeling van jouw supermarkt. Als je binnenkomt zie je eerst het fruit en de groente. Volg je de route verder langs de buitenkant dan volgen hierna alle andere versafdelingen als brood, vlees en vleeswaren, kaas en overige zuivel. Als het goed is heb je nu je winkelwagen vol zitten met gezonde levensmiddelen. Loop eens bewust deze route en vraag je dan af wat je verder nog nodig hebt.

Op de binnenste paden dien je veel alerter te zoeken naar alles wat je nog zoekt. Volkoren pasta, zilvervliesrijst, muesli en peulvruchten kun je hier ook vinden, maar verder zijn al deze gangen gevuld met verpakkingen die lekkere, zoete of zoute voorbewerkte producten die maar af en toe op het menu staan bij een gezonde en gevarieerde leefstijl.

Dit is waarschijnlijk een echte eye-opener voor je. Doe je voordeel ermee op weg naar een bewust en gezond leven.

 

Wees niet te streng voor jezelf. Zoals al gezegd met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op. Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief?

Over de auteur

VoedingMarleen administrator

Geef een reactie