fbpx

Gezonde voeding tijdens veranderingen

doorVoedingMarleen

Gezonde voeding tijdens veranderingen

Deze keer wil ik het hebben over verandering en in je leven en toch gezond blijven eten. Dat is iets waar we allemaal mee te maken krijgen. Soms overkomt de verandering ons en maken we het beste van de situatie. Een andere keer kies je er bewust voor en zorgt het er voor dat je een goed gevoel krijgt. In beide gevallen zorgt het tijdelijk voor onrust en is het zoeken naar een nieuw ritme. Geen probleem, wel vaak een uitdaging in ieder gezin.

De afgelopen tijd waren er in ons gezin weer een aantal veranderingen. Onze oudste dochter is brugsmurf geworden. Dat was natuurlijk een grote verandering voor haar. Ze moest even zoeken naar een nieuw ritme. Naar een andere school fietsen, ieder uur een andere docent, lunchen op school, nieuwe vrienden/vriendinnen maken, veel meer huiswerk maken en ga zo maar door. Iedere dag moet er gepland worden, zodat er ook nog vrije tijd is om te sporten en te ontspannen. Een hele klus. Nu, na de  herfstvakantie begint ze weer in balans te komen, en is ze niet meer zo moe.

Ook ik ben een nieuwe uitdaging aangegaan. Naast mijn praktijk als gewichtsconsulent en voedingscoach ben ik een baan in loondienst begonnen. Het zijn maar 3 tot 10 uur per week, maar voor ons gezin weer een behoorlijke verandering. Mijn echtgenoot werkt in een volcontinu bedrijf en werkt in 5-ploegendienst. En nu werk ik ook in een wisselend rooster. Weer wennen voor iedereen. Dit betekent voor mij dat ik extra opvang voor de kinderen moet regelen. Iedere zondagavond ga ik met mijn man zitten met de weekplanning om te kijken wat er allemaal gepland staat deze week. Zijn er nog gaten in de opvang? Wie brengt en haalt bij korfbal. Ook de kinderen willen hebben weer extra vragen en bijna iedere morgen bij het ontbijt is het: “Wat gaan we allemaal doen vandaag?

Ondertussen hebben we onze draai weer aardig gevonden. Ik vind het fijn om weer een nieuwe uitdaging te hebben met collega’s om me heen. Het heeft gewoon wat tijd en moeite nodig. Dan komt er weer een nieuw ritme. De grootste uitdaging is voor mij eigenlijk om me niet uit het veld laten slaan en achter mijn beslissing te blijven staan. En te accepteren dat niet alles te beïnvloeden is. Maar waar kan je wel iets aan doen?

3 Tips om met verandering om te gaan

Tip 1 Blijf gezond eten

Neem de tijd om een snelle gezonde maaltijd op tafel te zetten. Ook in 20 minuten is het mogelijk om een lekkere voedzame maaltijd te bereiden die met smaak gegeten wordt. Vaak is het een kwestie van plannen en voorbereiden. Natuurlijk ik het niet erg om een keer pizza of friet te eten, maar dat geeft veel minder energie en voldoening dan een maaltijd met veel groente. En voordat de pizza op tafel staar ben je ook zo een kwartier bezig, dat is maar 5 minuten minder. Zelf serveer ik toch een salade of veel rauwkost bij de pizza om er toch een vollediger maaltijd van te maken.

Tip 2 Kies voor een gezonde lunch en tussendoortjes

Ik kan op mijn werk geen gezonde lunch krijgen en als ik elke werkdag de stad in ga om een broodje te kopen wordt het een dure aangelegenheid. Bovendien komt het dan gauw op hetzelfde neer. Een wit broodje gezond met mayo. Niet echt mijn eerste keuze. Wel eens een keer lekker, maar als ik mijn lunch van thuis mee neem kan ik eindeloos variëren. Gewoon een paar boterhammen met kaas of een bak yoghurt met fruit en muesli in aparte bakjes erbij.

Tip 3 Wees niet te streng voor jezelf en neem de tijd voor de verandering

Een nieuwe baan, een nieuwe school of welke verandering dan ook, het kost een berg energie. Gelukkig zijn er heel veel veranderingen die heel veel energie geven, maar de weg daar naartoe gaat meestal met vallen en opstaan. Als je dat ziet en accepteert is het scherpe randje er al vanaf en wordt het al lichter en makkelijker. Maak bewuste keuzes. Hoe wil jij dat deze periode verloopt. Overkomt het je of kies je ervoor om het als een weg te zien die langzaam omhoog loopt, via allerlei dalen….

Een laatste klein tipje: Neem de tijd om met het hele gezin aan tafel te eten. Naast gezellig en rustig met elkaar eten, heb je tijd om elkaar echt aandacht te geven en te praten over de dingen die iedereen meegemaakt heeft die dag. Zo blijft iedereen op de hoogte van elkaars dagelijkse gang van zaken en kan je alvast de planning voor de volgende dag doornemen. Hier in huis geeft dat veel rust en ruimte om veranderingen als leuke nieuwe uitdagingen te zien.

Wees niet te streng voor jezelf.  Met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op. Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief?

 

 

Over de auteur

VoedingMarleen administrator

Geef een reactie