fbpx

Doorgrond jij het Voedseloerwoud?

Er wordt van alles aangeprezen als gezond op internet, in de kranten, op TV en in de bladen. Maar klopt dit ook? En wat kan jij ermee? Er is tegenwoordig zoveel informatie beschikbaar dat het heel lastig is om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Het voelt als een ondoordringbaar oerwoud aan informatie. Je wilt weten wat je kan geloven van alle informatie om je heen op internet, op tv, in tijdschriften. Hoe vind je daar je weg in?

Wat kun je geloven van alle voedingsinformatie?

Alle meningen worden zo opgeschreven dat het wetenschappelijk onderbouwt lijkt. Maar is dat ook zo? Er is van alles wetenschappelijk onderzocht, maar ook nog een heleboel niet. Wij zijn zulke ingewikkelde wezens dat volgens mij nog niet de helft bekend is over hoe voeding werkt en wat het doet voor ons. Natuurlijk zijn er wel grote lijnen aan te geven die voor iedereen gelden.

Terug naar de basis van gezonde voeding

Eet zo veel mogelijk voeding die je herkent als voedsel en laat de pakjes en zakjes liggen. Loop eens bewust door de supermarkt. Wat kan je dan wel meenemen en wat kun je beter laten liggen. Koop veel van de afdelingen met verse producten. En natuurlijk is het geen probleem om af en toe snoep, koek of chips te kopen en te eten. Het gaat er om dat je meestal goede en gezonde keuzes maakt en de andere producten alleen koopt als er een feestje is. Hier heb ik al eens een blog overgeschreven met 3 tips, //voedingcentraal.nl/2017/09/15/waar-gaat-het-nu-eigenlijk-om-bij-het-veranderen-van-je-voedingspatroon/#more-152

Geef jezelf de tijd

Laat je niet gek maken! Maar hoe doe je dat? Je bent vastbesloten jouw voeding aan te passen, want je wilt wat kilo’s kwijt. Die overtollige kilo’s zijn er niet in één dag aangekomen. Accepteer dat het tijd kost om nieuwe gewoontes aan te leren. Verwacht niet van jezelf dat je alles in 1 keer kunt veranderen. Dan maak je het alleen maar moeilijk voor jezelf. Het werkt beter om 1 ding aan te passen en dat vol te houden. Maak daarna weer een nieuwe keuze en houdt dit weer vol voordat je weer een stapje verder gaat.

Stapje-voor-stapje

Als je nog nooit een verse maaltijd op tafel hebt gezet is het gekkenwerk om van jezelf te verwachten dat je morgen een drie-gangen-menu op tafel kunt zetten. Dan is het hele plan om te veranderen gedoemd om te mislukken. En dat is natuurlijk zonde. Maar aan de andere kant. Als je blijft doen wat je altijd deed kan er nooit iets veranderen. Maak de veranderingen niet te groot.

Wat is je grootste struikelblok?

Kies iets uit wat je werkelijk ergert en waar je steeds weer tegenaan loopt. Als voorbeeld: elke avond, na een volle en drukke dag open je automatisch een zak chips. En voordat je het weet is die weer leeg. Weer niet gelukt om je aan je voornemen te houden om vanavond niet te snacken. Vraag jezelf dan eens af hoe je dit komt en wat je nodig hebt om dit patroon te kunnen doorbreken. Wat kun je anders doen? Wat kun je snacken dat wel een goed gevoel geeft?

Wees niet te streng voor jezelf. Zoals al gezegd met kleine stapjes die goed vol te houden zijn is de kans veel groter dat het je op de lange termijn een gezond leefpatroon oplevert met voldoende energie en een gezond gewicht. Wil je jouw doelen sneller behalen maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Kijk op www.voedingcentraal.nl/contact voor mijn gegevens.

Heb je behoefte aan meer duidelijkheid of wil je meer weten over mijn werkwijze en over de mogelijkheden om jouw voedingspatroon te doorgronden en te veranderen, kijk dan op mijn site www.voedingcentraal.nl en neem contact met mij op. Je mag dit E-zine ook delen met andere vrouwen die hun VoedingCentraal willen zetten. Wil je dan vragen of ze zichzelf aan willen melden voor de nieuwsbrief?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *