Het jaar is alweer een week oud en de schoolvakanties lopen op z’n einde. Dat betekent dat alles weer terug naar normaal gaat. Ik vind dat heel fijn. Die regelmaat geeft ook houvast. Weer ritme in ons leven en in ons eetpatroon.

En zoals ik wel vaker zeg is het niet handig om je hele patroon overhoop te gooien, maar werkt het beter om kleine stapjes in de gezonde richting te zetten. Dat is beter vol te houden en geeft langdurig resultaat. Alle gewoontes zijn in de loop der jaren gevormd en hoeven niet in 1 keer anders te worden. Kijk eerst eens naar de gewoontes waar je zelf heet gevoel van hebt dat ze je belemmeren. Of waar je het meeste van baalt.

Meer groenten in de maaltijden en als tussendoortje

Schep meer groente op en minder aardappelen/pasta. Dat kan natuurlijk in kleine stappen. Deze week schep je een halve lepel groente meer op en een halve schep pasta minder. Kijk en voel eens hoe dat bevalt. Heb je vlak na de maaltijd alweer honger of merk je er eigenlijk weinig van? Terwijl je wel weet dat je iets goeds voor je gezondheid doet. De volgende week neem je weer een halve lepel groente meer en een halve schep rijst minder. Werk er naar toe dat je halve bord gevuld is met groente.

Denk er ook eens aan om een bakje rauwkost mee te nemen naar je werk. Bijna ongemerkt krijg je dan al meer groente binnen op een dag. Wat mij betreft kun je beter op een tomaatje knabbelen dan een koekje nemen.

Eet meer volkorenproducten

Wat voor brood koop je nu? Let je daar wel eens op? Of leg je gewoon maar iets in je boodschappenkarretje?

Vervang je brood voor volkorenbrood, of neem een tussenstap als je nu witbrood eet. Neem dan eerst bruinbrood voordat je over een tijdje overstapt naar volkorenbrood. Je darmen zullen je dankbaar zijn en langzaam beter gaan werken.

Doe hetzelfde voor de rijst. Stap langzaam over naar zilvervliesrijst. Is de overstap te groot om dit in één keer te doen kook dan de volgende keer halfom of eerst nog meer witte rijst dan zilvervliesrijst. En verhoog dit langzaam, zodat jij en jouw gezin er aan kunnen wennen. Uiteindelijk wil je waarschijnlijk niet anders meer.

Gebruik minder pakjes en zakjes

Ik zal even uitleggen wat ik hiermee bedoel en wat ik denk dat het uitmaakt om wel of niet pakjes en zakjes in jouw maaltijden te gebruiken.

Pakjes en zakjes worden in allerlei levensmiddelen productiebedrijven gemaakt. Ze hebben niets met vers bereid eten te maken, maar zijn handig in het gebruik en geven snel smaak aan je eten. Het enige lastige eraan is dat je niet weet wat er in zit. Er staat vaak een hele lijst ingrediënten achterop zo’n zakje. En de meeste woorden die er staan zijn bijna niet uit te spreken. Laat staan dat het te snappen is wat dit in je eten doet. Ik kies ervoor om meer kruiden in huis te hebben om mijn maaltijden meer smaak te geven. Het is even zoeken en er zal best een beetje gemopper van je huisgenoten komen, maar weten wat ik eet is voor mij heel belangrijk. Daarnaast zit er in die pakjes en zakjes ook vrij veel zout. Dat is een heel goedkope smaakmaker en we weten allemaal dat het beter is om minder zout te eten. Ook hiervoor geldt dat wanneer je het zelf in je eten stopt je beter weet wat je binnen krijgt.

Ik hoop dat je met deze drie tips weer gezondere keuzes kunt maken zodat je toch lekker kunt eten en gelijk betere keuzes maakt voor je lijf.

Welke tip spreekt jou het meeste aan? En wil je er eens met mij over brainstormen dan kan dat altijd. Kijk op www.VoedingCentraal.nl hoe je een gratis afspraak met mij kunt maken.

En als je in januari besluit met mij samen te werken kost een pakket waar je 6 persoonlijke gesprekken met mij hebt niet € 399,- maar € 349,-

Op www.voedingcentraal.nl vind je hoe je een afspraak met mij kunt maken!