Tijdens de zomerperiode heb ik eens goed gebrainstormd over zichtbaarheid op het internet als Voedingsdeskundige. Dat kan beter. En dus hierbij weer een bericht van mij. Lang geleden, maar nu met een plan erachter. Elke 2 weken een nieuwsbrief over Voeding en Veranderingen. Ik ga ervoor. Het deed me ook gelijk denken aan onderstaande gedicht van Rumi, geschreven voor de inauguratie van Nelson Mandela.

Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken,

blijf ik denken zoals ik altijd dacht.
Als ik blijf denken wat ik altijd dacht,

blijf ik geloven wat ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven wat ik altijd heb geloofd,

blijf ik doen wat ik altijd heb gedaan.
Als ik blijf doen wat ik heb gedaan,

blijft mij overkomen wat mij altijd overkwam.
Maar als ik mijn ogen sluit en goed kijk naar binnen, dan kom ik deze cirkel uit.
En kan ik elk moment opnieuw beginnen.

Rumi

Mooi gedicht dat aangeeft hoe het werkt en waarom het zo moeilijk is om veranderingen te maken en vol te houden. Daar zit voor mij gelijk ook de uitdaging. Hoe wil ik kijken, denken geloven en doen?

Weer in het ritme na de vakantie

Iedere keer na de vakantie heb ik weer moeite om in het ritme te komen. Ik wil van alles, maar kan niet alles, zeker niet tegelijk. Als het aan mij ligt plan ik mijn agenda compleet vol, maar komt er weinig van terecht. Het is gewoon te veel voor op één dag.

Het is tijd om dit anders aan te pakken. Vooral om het leefbaar voor mijzelf te houden.

Leg de lat niet te hoog

De lat hoeft niet zo hoog. Ik mag hem ook iets lager leggen en genieten van de weg naar het doel toe. Maar hoe doe je dat? Wat voor mij werkt is om taken/doelen die mij overweldigen in kleine stukjes op te delen. Soms zelfs zo klein dat het een taak van 10 minuten wordt. Dan voelt het zelfs raar om het uit te stellen. Het is bijna al klaar voordat ik er aan begin. Alleen in mijn hoofd was het gigantisch.

Ook als je naar jouw voedingspatroon wilt kijken werkt het goed om het in hapklare brokken op te delen. Probeer niet in één keer je hele voedingspatroon om te gooien, maar maak er haalbare subdoelen van.

Zet kleine stapjes

Houd eerst eens bij hoeveel water je drinkt per dag. Drink dan 3 weken lang minstens 2 liter water. Koop een mooie fles om mee te nemen om het makkelijker te maken.

Pas  dan het volgende struikelblok aan. Eet drie weken lang 250 gram groente per dag. Houdt dit bij in een app op je telefoon.

Ikzelf heb altijd moeite om iedere dag voldoende fruit te eten. Toen de kinderen thuis school hadden was het makkelijker. Zij zijn gewend op school iedere dag rond 10.30 uur pauze te hebben en fruit te eten. Dus dat hebben we door gezet. Iedere dag rond die tijd maakte ik bakjes fruit en nam zelf ook. In de vakantie is dat weer versloft. Ons ritme was anders en er werd op andere momenten gegeten. Helemaal goed, maar volgende week gaat het gewone schoolritme weer beginnen en zijn alle kinderen weer naar school. Ook weer fijn, maar een uitdaging voor mij om iedere dag mijn fruitmoment te nemen. Dus een plannetje maken. Ik hoor je denken: een plannetje maken voor zoiets kleins? Ja, anders vergeet ik het of het schiet er na een paar dagen al weer bij in. Voor mij werkt het om een alarm in mijn telefoon te zetten. Geeft ritme en regelmaat. Zeker bij het maken van een nieuwe gewoonte wel zo makkelijk om op een vaste tijd fruit te eten. Ik ga ervoor……

Dus welke uitdaging ga jij aan met jezelf? Laat het me weten in een reactie.

En mocht je een stok achter de deur nodig hebben en eens willen sparren hoe jij een nieuwe goede gewoonte kunt maken, laat het me weten en we plannen een afspraak.