Misschien niet zo goed gekozen op dit tijdstip, zo vlak voor de kerstdagen. Maar misschien juist wel.

Want dat is toch een deel van ons eetprobleem de komende dagen. We blijven maar eten en snaaien en snacken. En aan het einde van de dag zitten we overvol en willen alleen nog uitbuiken op de bank.

Op zich niets mis mee, maar ik kies daar niet meer voor. Als je daar deze kerst mee begint snap ik ook dat dit nog niet helemaal lukt, maar ieder stapje is er één. Dus wat kun je doen om met een fijner gevoel de kerstdagen door te komen.

Ik heb daar een podcast over gemaakt. Die kun je hier beluisteren.

Regelmaat

Ik heb gemerkt dat wanneer ik overdag voldoende en gezond eet dat er voor zorgt dat mijn lichaam niet ’s avonds een onbedwingbare roep om chips en andere snacks heeft. Zo’n roep waar eigenlijk geen weerstand tegen te geven is.

Wanneer je ervoor zorgt dat je overdag voldoende eet heb je ’s avonds minder last van snaaibuien.

Iedere ochtend ontbijten, daarna een lekkere, voedzame lunch met een aantal boterhammen en een bakje salade. ‘s Middags rond een uurtje of drie, vier neem ik twee stuks fruit. Niets geks en volgens mijn gewone dagritme.

’s Avonds neem ik een warme maaltijd met veel groente, een beetje vlees, vis of ei en wat volkoren pasta of rijst. Ik houd van eenpansmaaltijden waar je van alles in kunt verwerken dat in de koelkast ligt. En iedere keer smaakt het een klein beetje anders.

Gewoonte dier

Het klinkt vrij saai, maar voor mij werkt het. Het zorgt ervoor dat mijn lichaam de hele dag door energie heeft. En door de dag heen heb ik geen hongergevoel.

Dat hongergevoel vind ik een vreselijk gevoel. Dat wil ik het liefst vermijden. En het zorgt er ook voor dat ik veel minder snaaimomenten heb in de avond als ik in mijn luie stoel zit na een dag met afspraken, verplichtingen en werk.

Eet bewust. En geniet bewust van wat je in je mond stopt. Eten moet lekker zijn. Dat vind ik heel belangrijk. Kauw goed en houd het eten iets langer in je mond. Zorg ervoor dat je 1 ding tegelijk doet. Eerst eten en dan op je mobiel. Dan proef je wat je eet en kun je er van genieten.

Beter meer porties verdeeld over de dag. Geeft energie en zorgt ervoor dat je lijf genoeg energie blijft houden.

Vergeet niet te ontbijten. Je lichaam heeft na de nacht energie nodig om aan de gang te gaan. Krijgt het dat niet zal het later op de dag moeilijker zijn om iets te snaaien te weerstaan.

Ik heb 3 tips voor je om minder te snaaien en bewuster te eten:

1. Haal het niet in huis, dan kun je het ook niet eten.

Dat klinkt natuurlijk wel erg eenvoudig en misschien bijna niet te doen als jouw huisgenoten allerlei lekkere, maar minder gezond eten op het boodschappenbriefje schrijven, maar waar kan je al een beetje winst mee behalen?

En ga zeker niet met honger naar de supermarkt. Dat is vragen om een kar vol boodschappen die je eigenlijk niet in huis wilt hebben. Dus zorg voor een volle maag en een lijstje met eten dat je nodig hebt.

2. Zorg voor afleiding als de zin om te snaaien te groot wordt.

Ga iets doen dat niets met eten te maken heeft. Zoek uit wat voor jou werkt. Is dat een wandeling of een kast opruimen. Iets leuks of iets nuttigs. Het maakt eigenlijk niet uit als het maar jouw gedachten af haalt van wat je wilde snacken.

3. Eet ’s avonds na het avondeten niets meer tot het ontbijt

Jouw lichaam heeft rust nodig om zich te herstellen van de dag. Dat gebeurt als je slaapt. Dan gaat het in je lijf door, cellen worden vernieuwd en je rust natuurlijk ook gewoon uit van een drukke dag werk en andere activiteiten.

Wanneer ik te laat nog eet merk ik dat aan mijn nachtrust. Ik slaap onrustig en minder diep. Hierdoor word ik minder uitgerust wakker dan ik zou willen. Ik merk in mijn lijf dat er van alles gebeurt en dat het onrustig is.

Welke van de door mij genoemde manieren om te stoppen met snaaien en meer regelmaat in jouw eetpatroon te krijgen spreekt jou het meeste aan?

Met welke tip kan het voor jou makkelijker worden al een grote stap te zetten naar meer regelmaat in jouw eetpatroon met minder snaaimomenten. Zodat je minder het gevoel hebt dat je de controle kwijt bent. Dat is nooit een fijn gevoel. Dus wat geeft jou wel een goed gevoel? En andersom wat geeft jou het gevoel dat je toch naar die zak chips wilt grijpen?

Welke tip spreekt jou het meeste aan? En wil je er eens met mij over brainstormen dan kan dat altijd. Kijk op www.VoedingCentraal.nl hoe je een gratis afspraak met mij kunt maken.