Het is nogal een open deur, maar door alleen aan verandering te denken verandert er nog niets. Hoe kan je echt veranderen zodat er minder kilo’s op de weegschaal koen te staan. Daar moet je wel iets voor doen.

En dat moet natuurlijk niet te moeilijk worden. Het moet wel passen in het drukke schema dat er toch al is.

En dat alles begint, wat mij betreft, al in je hoofd. Maak het niet zo moeilijk voor jezelf. Als je iedere dag een stapje zet heb je aan het einde van het jaar ook een hele wandeling gemaakt. Het belangrijkste is dat je in de goede richting loopt. En als de richting toch niet blijkt te kloppen voor jou kies je een nieuwe. Zoek een verandering in je leefstijl die bij jou past. Dan is deze ook beter vol te houden.

Ga er even voor zitten. Welke verandering is haalbaar voor jou? Maak daar een plan voor. Hieronder vind je 3 tips die je kunnen helpen.

Drink meer water

Het is een open deur, maar de vraag is: waarom doe je het niet? Heb je een plan?

Koop een mooie fles. Hoeveel past erin? Hoe vaak moet-ie gevuld worden om 2 liter water te drinken vandaag? En morgen weer?

Zorg dat de fles in de buurt staat, zodat je makkelijk vaker een slok neemt. En de extra keer dat je naar de kraan loopt, zijn weer een aantal extra stappen die je zet vandaag.

Meer groente op het menu bij meer maaltijden

Hoeveel groente eet je nu? Hoe kun je meer groente eten? Kan je het over meerdere maaltijden verdelen om het jezelf makkelijker te maken?  

Kijk eens of je meer groente in je maaltijd kunt stoppen. Schep minder pasta of rijst op en neem een schep groente meer.

Neem bij de lunch een bakje rauwkost of een kop soep. Dit zorgt er makkelijk voor dat je meer groente per dag binnenkrijgt.

Helpen de kinderen graag bij het bereiden van de maaltijd? Dan stoppen ze ongemerkt al iets in hun mond. Mooi meegenomen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kinderen 😉 zelf kun je natuurlijk ook al doen.

Minder pakjes en zakjes

In die pakjes en zakjes zitten vaak heel veel ingrediënten waar we niet van weten wat ze doen voor ons lichaam. Ze zijn nodig om het product lang houdbaar te maken of om de structuur te verbeteren. Maar heeft ons lichaam ze nodig om gevoed te worden en om gezonder te worden? Ik denk het niet. Wat kun je dan wel doen om je eten lekkerder te maken? Lees eens achterop een verpakking wat er inzit aan kruiden en specerijen. En experimenteer dan zelf. Zoek eens uit wat ze in jouw maaltijd doen.

Neem er de tijd voor. Kook in het weekend eens een complete maaltijd met alleen verse ingrediënten. Neem je tijd en zet kleine stapjes.

En accepteer dat je gezin af en toe een vies gezicht trekt 😉 neem hen mee in je avontuur en vertel waarom je veranderingen wilt maken.

Met deze tips weet je wat je binnenkrijgt en zorg je goed voor jezelf! Uiteindelijk krijg je hierdoor mee inzicht in wat je kunt veranderen en wat het resultaat zal zijn.

Heb je nog meer tips nodig en wil je een keer met mij brainstormen. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis. Kijk op www.voedingcentraal.nl voor het maken van een afspraak met mij.