Ik speel nog steeds graag iedere week een partijtje hockey. Maar een gezichtsmasker op bij strafcorner. Dat deed ik niet. Niet te combineren met de zonnebril die ik tijdens de wedstrijd draag. Je moet tenslotte keuzes maken. Pas nu het letterlijk pijnlijk duidelijk is dat het onveilig is om tijdens een strafcorner zonder beschermend gezichtsmasker in het doel te blijven staan denk ik er over na om mijn bezwaren over boord te gooien. Raar eigenlijk hoe het menselijk brein werkt. Het ziet niet de grote lijnen die belangrijk zijn, maar de gewoontes die je al jaren hebt. En die niet gezond blijken te zijn.

Hoe snuit ik nu mijn neus?

Mijn neus ziet er nu behoorlijk gehavend uit en voelt ook niet echt lekker. Gelukkig heb ik niets gebroken en is de zwelling al weer grotendeels weg, maar voorlopig zal het wel pijn doen bij iedere aanraking. Mijn neus snuiten is ook een dingetje. Gelukkig geen verkoudheid, slechts iedere ochtend even op gang komen, zo in de herfst.

Ik heb nog geen idee hoe ik dit ga veranderen en voorlopig heb ik geen mogelijkheid om het uit te proberen, nu alle teamsporten stopgezet zijn. Tijd genoeg om er over na te denken en een plan te bedenken……

Zo zie ja maar: ieder mens kan nog iets leren. 😉 Wat staat er op jouw verlanglijstje?

Iedere verandering is moeilijk

Zeker om eraan te beginnen. Deze week is er al van alles door mijn hoofd gegaan. En als ik eerlijk ben zitten er veel gemakzucht en gewoontes bij. Wij zijn als mensen gewoontedieren. Dat maakt het ook zo lastig om iets anders dan anders te doen. Maar, het kan wel.

Zorg voor een plan als je iets echt wilt aanpakken. Denk alvast na over de mogelijke struikelblokken die je tegen gaat komen. Wees eerlijk. Die struikelblokken gaan echt komen, ook deze keer. Misschien heb je al een aantal pogingen gedaan om te veranderen en lukte het steeds voor een tijdje. Wat kwam er tussen? Had je daar van tevoren over nagedacht? Laat ik een voorbeeld geven.

Meer fruit eten

Je wilt iedere dag minstens 2 stuks fruit eten. Dat is meer dan je tot nu toe doet. Wat kan er op je pad komen? Wat zijn moeilijke momenten? Wat zorgde er de vorige keer voor dat het nog geen nieuwe gewoonte geworden is? Wat kan er nog meer tegen zitten?

Denk eens rustig na over deze vragen en misschien schieten er je nog meer te binnen. Probeer te bedenken waar je tegen aan kunt lopen en wat je kunt doen om weer op het juiste spoor te komen.

Zorg goed voor jezelf

Wees trots op jezelf op de dagen dat het wel lukt. Bedenk een beloning voor jezelf als het een bepaalde tijd gelukt is om 2 stuks fruit per dag te eten. Beloon jezelf met iets waar je echt blij van wordt. Zoek andere beloningen dan snacks of eten. Ga een stuk wandelen, koop een nieuw kledingstuk, neem een heerlijk warm bad. Doe iets waar je blij van wordt. Zorg goed voor jezelf.

En kom je er niet uit, neem dan contact op met VoedingCentraal voor een op maat gemaakt voedingsadvies.

PS. Mijn neus is nu geel en lang niet meer zo gevoelig. Gelukkig.