Ik ben nog aan het worstelen met mijn vakantiekilo’s. Ondanks dat het een andere zomer is geweest dan anders hebben we er wel van genoten met een extra barbecue, een extra glas wijn, een extra ijsje, een keer uit eten. Minder sporten. Het was ook nog veel te warm. Zo kan ik wel even doorgaan………maar goed, hoe pak ik het weer op na de vakantie. Er is al weer een paar kilo af, nu de rest nog.

Af en toe kan ik heel streng voor mezelf zijn en het idee hebben dat niets gaat zoals ik het wil. Hoe reëel is dat? Het zorgt voor een hoop onrust in mijn lijf. Het zorgt ervoor dat ik minder goed slaap en dat ik de neiging heb ongezonder te gaan leven. Een glas wijn meer, chips voor de TV. Je ken ‘t het wel. Zo kom ik dus niet van die laatste kilo’s af die mij dwars zitten. En ook niet in een positieve stroming waarbij alles wat ik wil wél lukt. Tijd voor andere actie. Ik ben het zat en wil het overzicht weer terug en wil weer rust in mijn lijf. Wat doe ik nu eigenlijk, waarom heb ik iedere avond weer zo’n zin in die chips?

Ik zit mezelf gewoon erg in de weg. Hoe kom ik weer op de weg die ik wil volgen? Ik heb het eerder gedaan, dus het kan me nu ook weer lukken. Maar hoe? Voor mij werkt het om bij te gaan houden wat ik eigenlijk doe. Daar gebruik ik een app voor.

Meten is weten

Houd je veranderingen bij. Zoek een manier die bij je past. Misschien is er een app waar je kunt bij houden wat je eet en drinkt. Als je meer wilt bewegen zijn er apps te vinden die je stappen tellen of waar je iedere dag oefeningen kunt doen (of zo vaak als in jouw week past).

Houd je veranderingen bij. Zoek een manier die bij je past. Misschien is er een app waar je kunt bij houden wat je eet en drinkt. Als je meer wilt bewegen zijn er apps te vinden die je stappen tellen of waar je iedere dag oefeningen kunt doen (of zo vaak als in jouw week past).

Dat ik iets moet veranderen weet ik wel. Maar wat is dat toch moeilijk om te doen en vooral om het vol te houden. Een tip die ik daarbij vaak geef is: ga aan het einde van de dag even rustig zitten en schrijf op wat vandaag allemaal goed ging. Dat hoeft zeker niet alleen op het gebied van eten en drinken te zijn, maar ook als het gelukt is op je werk een klus naar tevredenheid af te ronden. Maak het niet te moeilijk, maar wees trots en blij met wat wél goed is gegaan.

Probeer dingen uit. Kom uit de schaduw

En als dit niet werkt voor jou, ga op zoek naar een andere app. Lees een ander boek en probeer de tips uit die je daarin krijgt. Neem een proefles van een sport of yoga. Zoek een maatje om het samen mee te doen. Je bent niet de enige die hier tegen aan loopt. En het is nog gezelliger ook! En mochten er andere grote veranderingen in jouw gezin spelen, kun je hier lezen hoe je toch gezond kunt blijven eten en niet aankomt.

Elk begin is weer moeilijk

Begin klein en zet kleine stapjes. Gooi niet gelijk je hele leven om. Dat gaat niet werken. Alleen het op schrijven voelt al veel en veel te groot. Zet bij de lunch wat rauwkost op tafel. Maak in het weekend een pan soep van courgette en doperwten. Neem een hand ongezouten noten i.p.v. een bakje chips.

Ik ga weer aan de slag met mijn eigen tips 😉 Als jij nog meer tips kunt gebruiken laat het me weten en maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Kijk op www.voedingcentraal.nl voor meer tips en contactgegevens.